Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

En dag hos os

I vores almindelige hverdag har vi valgt at inddele vores børn i 3 aldersopdelte grupper/stuer. De er sammensat på baggrund af børnenes nærmeste udviklingszone. Arbejdet i de 3 grupper foregår målrettet hver dag i tidsrummet fra 10-12. Børnegrupperne har faste voksne tilknyttet. Valget af emner og fokusområder for børnegruppen tager afsæt i behov og interesser for netop den gruppe. Vi har fokus på, at læring skal foregå under legende, udfordrende og trygge rammer.

Børnehavens 3 grupper har et tæt samarbejde med hinanden. Børnene har ofte legevenner på tværs af af grupperne. Grupperne har indrettet sig med forskellige aktivitetsmuligheder og læringsmiljøer, som anvendes af af børnene fra de andre grupper. Dette betyder også, at de voksne bliver kendt med hinandens børn, og børnene bliver kendt med alle voksne i børnehaven. 

Vi betragter børnenes leg som meget vigtig for deres udvikling. Det er via legen, at de skaber og udvikler venskaber og lærer at løse konflikter. Gennem legen får barnet erfaringer med egne og andres følelser og grænser og får desuden mulighed for at bearbejde  sine oplevelser. Barnet får øvet sig i at omgås andre på en ligeværdig måde og lærer at tage hensyn til og samarbejde med andre.

Når vi igangsætter aktiviteter for børnene, lægger vi vægt på, at børnene er de aktive. Vi tager udgangspunkt i den enkeltes lyst og interesse. Vi er voksne, der gør os umage for at sikre, at alle børnene udfordres og får lyst til til at deltage og være en del af fællesskabet. Vi vil anvise børnene nye ideer og løsningsmuligheder gennem forskellige aktiviteter. Vi lægger vægt på at etablere processer med forskellige materialer, så der er muligheder for alle børn. Vi er opmærksomme på, hvordan vi indretter os både ude og inde og hvilke materialer, der er tilgængelige for børnene.

Selvhjulpenhed er vigtig. Det giver børnene en stor tilfredshed og stolthed, når de klarer det selv. Det udvikler dem at "gøre selv". Når vi gør tingene for dem, fratager vi dem en mulighed for selv at gøre det og dermed udvikle sig. Det styrker børnenes selvværd at kunne selv. Når vi voksne sætter alderssvarende krav til barnets selvhjulpenhed, er det også for at give børnene en tro på, at de selv kan. Det er vigtig, at personale og forældre samarbejder omkring selvhjulpenhed.

Børnenes liv i børnehaven er præget af, at vi er mange  sammen, og der er hensyn at tage. Vi er få voksne og mange børn, så der er ventetid på mange områder. De børn, der selv vil og kan, vil ofte være de første til at komme ud og få et bestemt rum/legetøj, på wc eller etablere legerelationer. Vi hjælper, støtter og motiverer, men I har som forældre den største rolle  ved at støtte op om dette derhjemme. Vi ved, at det kræver tid og tålmodighed. Vi opfordrer til, at I prioriterer dette og dermed vise, at I tror på jeres barn og dets evner. Børn har en masse evner, som de ikke er bevidste om, at de har.

Vi har fokus på, at børnegruppen udfordres på at skulle indgå i forskellige sammenhænge (spisegrupper, ture, temagrupper, rundkreds osv.), hvor der er fokus på hjælpsomhed og forståelse for andre og overholdelse af ramme og krav.