Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vurdering af børn

Test af børn – åbenhed og tilgængelighed

I Kolding Kommunes daginstitutioner arbejder pædagogerne databaseret og målrettet med det enkelte barns trivsel og udvikling.

Dette kræver, at barnet iagttages i forskellige situationer, således at pædagogerne har grundig kendskab til barnets relationer og kompetencer inden for de forskellige udviklingsområder.

For at sikre kvalitet, systematik og overblik anvender institutionerne forskellige redskaber til dette. I Kolding Kommune har vi valgt, at alle institutioner arbejder med kompetencehjul samt Børnelineal.

Kompetencehjulet:

Kompetencehjulet anvendes til at udarbejde:

  • Kompetenceprofiler af børn
  • Handleplaner for det enkelte barn, hvis det vurderes, at der er behov for en særlig indsats.

Kompetencehjulet er samtidig et grundlæggende redskab til det pædagogiske arbejde generelt, arbejdet med læreplaner, dokumentation og tværfagligt samarbejde og overgange mellem dagpleje/vuggestuer til børnehave samt overgang mellem børnehave og skole.

Kompetencehjulet giver mulighed for, at pædagogen kan systematisere sine iagttagelser/observationer af barnet, således at der gives et fuldt overblik over barnets kompetencer på alle læreplansområderne.

Kompetenceprofilen er ikke en test, men er et øjebliksbillede af, hvordan pædagogen tæt på barnet oplever barnets kompetencer.

Forældrene skal altid oplyses om, at der udarbejdes kompetencehjul for deres barn, og de har ret til at få materialet udleveret. I de fleste tilfælde foregår dette i forbindelse med forældresamtaler, hvor pædagogen gennemgår hjulet og orienterer om, hvilke indsatser der iværksættes fra institutionen og giver råd om, hvor forældrene kan støtte barnet i dets udvikling.

Børnelinealen

Børnelinealen er et værktøj, som pædagogen anvender til at få øje på børn, der i en periode er særlig udfordret. Det er pædagogens opgave at sikre sig et overblik over, hvor på børnelinealen de enkelt børn i børnegruppen er placeret, således at der tages stilling til, hvordan der arbejdes med inklusion, samt særlige indsatser omkring de enkelte børn.

Børnelinealen søger via en række indikatorer at indkredse barnets forudsætninger og vilkår, forældrenes ressourcer som omsorgspersoner og endeligt det omgivende netværks kapacitet (privat som offentlig) til at gå støttende ind.

Børnelinealen består af 5 kategorier, hvor en placering på kategorierne 2-3-4a og 4b udløser en særlig opmærksomhed fra pædagogen i kortere eller længere tid. Forældre til børn i disse kategorier, vil altid blive inddraget i overvejelserne omkring, hvilken indsats der bør iværksættes i institutionen og i hjemmet.

SPU (Skoleparathedsundersøgelse)

SPU er udviklet med henblik på at give forældre og pædagoger en bred oversigt over det enkelte barns kompetencer og udviklingsmuligheder mht. det at være skoleparat.

I vores børnehave laver vi SPU med det enkelte barn i efteråret det år, hvor barnet fylder 5 år. Således at der om nødvendigt er tid til at tilrettelægge et intensivt skoleforberedende forløb. Resultatet af SPUèn gennemgås efterfølgende med forældrene, inden de skal tage stilling til, om de ønsker at søge om skoleudsættelse for barnet.