Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Velkomstpjece

Velkommen til Sdr. Bjert Menighedsbørnehave

Engdraget 2, 6091 Sdr. Bjert

Tlf. 75 57 23 28 eller 20232148

Sd.bjert.menig@Kolding.dk

Billede fjernet.

 

Vi vil med denne velkomstpjece gerne byde jer velkommen i børnehaven. Vi håber, at pjecen kan give jer et indblik i, hvad vi står for, og hvordan vi arbejder.

 

Børnehaven er en selvejende institution oprettet af Sdr. Bjert Menighedsråd i 1969. Børnehaven drives i henhold til Lov om Social Service § 9 og i overensstemmelse med de af Kolding Byråd fastsatte mål og rammer.

 

Institutionens formål er, at udvikle det enkelte barns kompetencer, så det får bedst muligt afsæt til dets videre liv. Samværet med barnet foregår ud fra en kristen grundholdning ved, at møde barnet med nærvær, engagement og respekt.

 

Det er vigtigt for os:

  • at børnene oplever børnehaven, som et rart sted at være, og hvor de oplever at få venner og blive en del af et fællesskab.

  • at børnene får pirret deres nysgerrighed gennem oplevelser og udfordringer, der stimulerer deres udvikling.

  • at børnene møder nærværende voksne, der samarbejder om at give børnene tryghed og omsorg.

 

Børnehaven er normeret til max. 42 børn.

 

Børnene er fordelt i 3 mindre børnegrupper. 

De to yngste børnegrupper hedder Mariehønsene og Solsikkerne. 

Den ældste børnegruppe hedder Uglerne. 

Børnegrupperne har hver deres faste stue i børnehaven. Uglerne er på stuen i midten af huset. 

Hver børnegruppe har to voksne tilknyttet.

 

De voksne omkring børnegrupperne har et særligt fokus på at sikre, at børnene i gruppen får øje for hinanden. Derudover vil de understøtte børnenes legefællesskaber, interesser og opbygge forskellige legerelationer mellem dem. 

De voksne har et særligt ansvar for at sikre, at hverdagen foregår i trygge og stabile rammer for barnet.

Vi tilbyder barnet læringsmiljøer og aktiviteter, der er målrettet og tilrettelagt, så det passer til barnets behov, interesse og modenhed.

 

Medarbejdere i børnehaven:

Leder: Line Møller Jensen

Pædagoger: Jytte Brandt, Stina Thomsen og Kim Schmidt

Pædagogmedhjælper: Mette Pagh og Pernille Petersen

Pædagogisk assistent: Michelle Nissen

Havemand: C.G. Jehrbo

 

Åbningstiden:

Mandag - torsdag kl. 6.30 til 16.45 

Fredag kl. 6.30 til kl. 15.30 

 

Lukkedage/Behovsåben

Kolding Kommune har 2 lukkedage om året: Grundlovsdag d. 5.6 og Juleaftensdag d. 24.12 (disse to dage tilbydes der ingen pasning).


Børnehaven holder behovsåbent følgende dage: de 3 dage før påske, fredag efter Kr. Himmelfarts dag, dagene mellem jul og nytår og uge 28, 29 og 30. Vi er sammen med Firkløverets afdelinger og der holdes disse dage åbent på Abildvej i Bjert. 

Behovsåbent er for de børn, hvis forældre skal arbejde. Der er de fleste dage personale med fra os, men ikke alle dage og heller ikke hele dagen.

 

Billede fjernet.

 

Bestyrelsen: Børnehavens Bestyrelse er sammensat af 2 repræsentanter udpeget af Sdr. Bjert Menighedsråd, 4 forældre valgte blandt forældrene og 1 personalerepræsentant. 

Desuden deltager børnehavens leder ved bestyrelsesmøderne.

 

Forældreudvalget: Børnehaven har et aktivt forældreudvalg, som står for en del af årets arrangementer (se næste afsnit). Udvalget har også ansvaret for frugtordningen. Forældreudvalget består af 3-5 forældrerepræsentanter, som vælges på forældremødet og med deltagelse af 1 personalerepræsentant. 

Forældreudvalget håber på, at forældrene viser interesse og vil slutte op om deres initiativer. 

 

Vi er en børnehave, med følgende traditioner

  • Fastelavn i børnehaven med udklædte børn og voksne

  • Farvelkaffe med de ældste børn som skal i GLO (aktivitetsudvalget hjælper til)

  • Påskefrokost

  • Arbejdsdag og fælles aftensmad i maj (aktivitetsudvalget hjælper til)

  • Børnehavens fødselsdag 15. juni (fejres sammen med børnene)

  • Sommerfest i august med familierne

  • Lygtefest med familierne i oktober (aktivitetsudvalget hjælper til)

  • Julehygge med bedsteforældre i november

  • Fælles busture med alle børn og voksne 3 gange årligt

  • Lucia med de ældste børn i december (aktivitetsudvalget hjælper til)

  • Julegudstjeneste og julefrokost i december

  • Besøgsdag af ”gamle børn”, som er startet i skole 

 

 

Når dit barn starter i børnehaven kan det være en stor omvæltning for både barn og forældre. At komme fra små tætte rammer i dagplejen eller vuggestuen, hvor barnet har været den store, til et stort hus med mange børn og voksne, hvor barnet er den mindste, kan være svært at overskue.

Der er nye voksne og omgivelser, som barnet skal knytte sig til. Det er forskelligt, hvor lang tid det enkelte barn skal bruge på denne tilknytning.

Vi har erfaret, at det er godt for barnet med nogle korte dage i starten og gerne sammen med en forælder. 

Det er vigtigt, at få sagt farvel, så alle kan få en god dag. I er selvfølgelig også velkommen til at ringe og høre, hvordan jeres barn har det. 

Forskellen mellem dagpleje og børnehave er, at der er mange flere børn og mange flere voksne barnet skal lære at kende. 

Ligeledes er både ude- og inde-områderne større. Der vil ofte gå lidt tid, inden barnet har vænnet sig til de nye rammer/den nye store verden. 

 

Hvordan vi har indrettet os:

Vi er en personalegruppe der har et tæt samarbejde omkring børnegruppen og med hinanden. Børnehavens rum er indrettet med forskellige aktivitetsmuligheder, som kan anvendes af børnene på tværs af stuerne. 

Fra kl. 9-12, arbejdes der primært med børnene stuevis. 

 

Vi betragter børnenes leg som meget vigtig for deres udvikling. Det er via legen, de skaber og knytter venskaber og lærer at løse konflikter. Gennem legen får barnet erfaringer med sine egne og andres følelser og grænser og får mulighed for at bearbejde sine oplevelser. 

Barnet får øvet sig i at omgås andre på en ligeværdig måde og lærer at tage hensyn til og samarbejde med andre. 

Vi ser, at børnene ofte har børnehavevenner på tværs af grupperne.

Vi opfordrer til, at I derhjemme dagligt bruger tid på, at lege med jeres barn. Gerne lege der understøtter de daglige gøremål i en familie: lave mad, gøre rent, handle ind, far/mor/børn leg m.m.

 

Selvhjulpenhed: 

Det giver børnene en stor tilfredsstillelse og stolthed, når de kan selv. Det styrker barnets selvværd, personlige kompetencer og motorikken at kunne selv.

At kunne selv, frigiver tid til at skabe relationer til andre børn og leg. 

 

  • Barnet guides til at være selvhjulpen ved, at vi støtter barnet i at gøre det selv og øve sig på det, som barnet ikke helt kan endnu. 

  • I garderoben er der en voksen i nærheden ved af- og påklædning.

  • Det er en stor hjælp for jer og jeres barn, at der er navn i tøj, sko og på tasker, så vi kan hjælpe med at få det på den rigtige garderobe. 
    Ofte sætter vi barnet i gang med at skifte tøj selv eller øve sig på det og imens hjælper vi andre børn.

  • Børnene øver sig i selv at vaske hænder på badeværelserne. Der vil ikke altid være voksne til stede. Det er en stor hjælp, hvis I hjemme guider og øver barnet til at kunne vaske hænder. Vi vasker hænder før spisning og efter toiletbesøg. Det er også godt at øve på, at hoste og nyse i ærmet.

  • Børnene øver sig at gå på toilettet både med voksne og alene. Det er en stor hjælp for os, hvis I derhjemme øver barnet i at kalde på voksenhjælp. 

Vi har faste tider i løbet af dagen, hvor vi opfordrer børnene til at mærke efter om de skal på toilet. Derudover går børnene selv på toilet og kalder på en voksen, når de har brug for hjælp. 

  • De børn der bruger ble, bliver skiftet i løbet af dagen. Det er en stor hjælp for os, hvis barnet selv kan sige til, når de har afføring i bleen. Hjælp dem gerne derhjemme med dette, ved at sige højt ”Jeg har noget i bleen”.

  • Middagssøvn foregår indendørs. Børnene sover på en madras hos Mariehønsene. De bliver puttet efter frokost af en voksen, som er i rummet i kort tid. 
    Ca. kl. 13.30-13.45 åbnes der ind til soverummet og børnene vågner langsomt op. Uanset hvornår børn stopper med at sove til middag, vil der være en periode, hvor barnet falder tidligt i søvn derhjemme.

 

Garderoben og tøj
Vi vil bede jer om at hjælpe Jeres barn med at holde orden i garderoben, dvs. at barnet er med til, at finde det tøj frem og hænge det frem om morgenen, som I tænker barnet skal bruge den pågældende dag.
Tjek jævnligt barnets kasse med skiftetøj. 

Og at barnet er med til at sætte sko og støvler op på skohylden og hænge tøjet op på  krogen i garderoben igen om eftermiddagen. Ligeledes er det godt for barnet at være med til at sætte madkassen i køleskabet om morgenen og pakke tasken om eftermiddagen. På den måde ved barnet hvilken madkasse der en med i børnehave i dag. Hvis der er vådt tøj, tages det med hjem til tørre.

 

Vores legeplads er en rigtig udfordrende og frodig legeplads, som giver børnene mange legemuligheder:

  • Der kan cykles, køres på mooncar eller leges i fred med kammeraterne.

  • Børnene har legehuse, mudder og gravesteder. 

  • Vi har havekasser, hvor der dyrkes forskellige afgrøder. 

  • Vi har boldbane, rutsjebane og klatretræer. 

 

De mange legesteder kan nogle gange betyde, at vi ikke altid kan fortælle, hvor jeres barn er, lige når du kommer for at hente. 

Vi er en børnehave, der er meget ude, uanset vejret.   

 

Uglerne: Det er de ældste børn i børnehaven. Det betyder, at vi forventer mere af dem omkring selvjulpenhed, selvstændighed, forstå kollektive beskeder, koncentration osv. I løbet af efteråret afholdes forældresamtaler med henblik på fælles vurdering af skolestart. 

Når vi nærmer os 1. april, hvor de kommende skolebørn skal starte i Glidende overgang (GLO), bliver vores aktiviteter mere målrettet med henblik på skolestart bl.a. besøg på skolen og i SFO. 

Vi har fokus på, at ruste børnene både personligt og socialt, så de bliver parate til at indgå i de nye rammer på skolen.

 

GLO samarbejde: Vi samarbejder med skolen, og har fokus på, at give gode vilkår for børnenes overgang mellem børnehaven og skole. 

De første uger i april hvor børnene starter i GLO har skolebørnene en kendt voksen med fra børnehaven ca. 30 timer pr. uge. 

Der er fokus på, at give børnene erfaringer med, at kunne håndtere nye situationer og overgange fra gammelt til nyt. 

 

Samarbejdet er vigtigt. For at tilgodese børnene bedst muligt, er det vigtigt, at vi har en god dialog med hinanden i det daglige. 

Oplever I noget, der undrer jer, eller noget jeres barn fortæller, vil vi meget gerne have en snak med jer om det.

 

Vi tilbyder forældresamtaler: Når jeres barn har gået ca. 2-3 mdr. i børnehaven, inviterer vi til en samtale, hvor der er fokus på barnets opstart og trivsel, og hvordan vores og jeres oplevelser omkring opstarten har været. 

 

Vi tilbyder en samtale ved behov undervejs i barnets børnehavetid. Her vil der være fokus på barnets trivsel og udvikling. 

Inden jeres barn skal i skole, holdes der en forældresamtale med fokus på skoleparathed. 

 

 

Forældremøde: Holder vi en gang om året, hvor der foretages valg til bestyrelsen og til forældreudvalget. Mødet vil også have forskellige emner på dagsorden. 

 

 

Informationer til forældrene: Her benytter vi os af Aula, som er et elektronisk kommunikationsredskab. 

Jytte og Line er børnehavens ”superbrugere”. Har I problemer med Aula så kom endelig og spørg om hjælp.

I har adgang til Aula fra d. 1. i den måned, hvor barnet begynder i børnehaven. 

I bedes udfylde kontaktoplysninger, oplysninger om barnet, fuldmagter, samtykke m.m. på Aula.

På Aula ligger vi også billeder og videoer op fra dagligdagen og ture.

Brug gerne billeder og videoer til dialog med barnet om børnehavedagen.

 

 

Vi arbejder i det hele taget på, at forældrene føler sig godt orienteret og medinddraget i børnenes trivsel.

Ringer I på stuens mobil, ringer vi tilbage, når det er muligt.

Mariehøns: 2036 1227

Solsikker: 2399 5153

Ugler: 2036 1504

Hvis det er vigtigt at snakke med os her og nu så ring på 7557 2328.

 

 

Billede fjernet.

Aflevering og afhentning: 

I skal sammen med jeres barn tjekke ind og ud på ipad i garderoben. Hvis jeres barn bliver hentet af andre end jer selv, noteres det på Aula. Vi forventer, at I altid siger goddag og farvel til en voksen.

Hvis Jeres barn er syg eller holder fri noteres det på Aula under ’Fravær’.

Tjek også om der er beskeder/bemærkninger til jer fra personalet, når I tjekker ud om eftermiddagen.

 

Mad i børnehaven: 

Børnene må gerne have morgenmad med, som spises inden kl. 8. 

Vi tilbyder børnene mælk til deres morgenmad. 

Børnene har madpakke med. Vi har vedhæftet ”madpakkehånden” som er sundhedsstyrelsens anbefalinger til madpakken.

Det er vigtigt, at børnene selv kan, eller øver sig på at åbne og lukke madkassen og drikkedunken.

Vi spiser formiddagsmad ca. kl. 9, frokost ca. kl. 11.15 og eftermiddagsmad ca. kl. 14.

 

Frugtordning: 

Vi har en frugtordning, som er en selvstændig forening, der hører under forældreudvalget. 

Børnehavens forældre betaler 50 kr. pr. måned, som opkræves via Netbank. Frugtpenge bliver brugt til indkøb af årstidens økologisk eller dansk frugt og grønt, til maddage i grupperne. Børnene får knækbrød, skorper, rugbrød, ristet rugbrød eller nybagte boller til deres frugt. 

Frugten kan spises enten formiddag eller eftermiddag. 

 

Medicin: 

Det er vigtigt, at også børn, der er kronisk syge eller syge i lang tid, har mulighed for at anvende dagtilbud og deltage i skolegang og skolefritidsordninger. Derfor bør personalet, i det omfang det er muligt, påtage sig opgaven med at give børnene lægeordineret medicin i løbet af dagen, når der er behov for det. Sundhedsstyrelsen har udarbejdet en skrivelse om rammerne for medicingivning i dagtilbud og skoler.

Medicingivning bør så vidt muligt foregå i hjemmet uden for det tidsrum, børnene er i dagtilbud eller skole. Personalet i dagtilbud og skoler har ikke sundhedsfaglig baggrund og er derfor ikke uddannet til at observere og behandle syge børn.

Det er imidlertid vigtigt for børn, også børn med kronisk eller længerevarende sygdom, at have adgang til pasning og kontakt til andre børn i dagtilbud og at deltage i skolegangen i den udstrækning, deres sygdomstilstand tillader det. Ved kroniske eller længerevarende sygdomme kan det være nødvendigt at give medicin flere gange i løbet af dagen.

Når medicin skal gives på tidspunkter, hvor børnene er i dagtilbud eller skole, bør personalet, i det omfang det er muligt, påtage sig opgaven. Det vil oftest dreje sig om børn med kronisk eller længerevarende sygdom, og der skal være tale om lægeordineret medicin.

Skolens ledelse har ansvar for, at det af en skriftlig instruktion til personalet fremgår, hvordan børnenes medicin skal håndteres og opbevares. Medicinen skal opbevares, så den er utilgængelig for uvedkommende, og det anbefales, at dagtilbud og skole for hvert barn nedskriver, hvornår og af hvem medicinen er givet.

Når den behandlende læge har vurderet, at medicinen kan administreres af forældre/personer, der ikke er sundhedsuddannede, vil personalet i dagtilbud eller skole også kunne påtage sig dette.”

Sundhedsstyrelsens hjemmeside Opdateret 03 MAJ 2019

 

Syge børn: 

For at jeres barn kan have en god dag i børnehaven, er det en forudsætning, at barnet er rask. Det betyder, at barnet skal kunne deltage i den almindelige dagligdag. Bliver jeres barn sygt, mens det er i børnehaven, vil vi ringe til jer, så vi i fællesskab kan finde ud af, hvad der er bedst for barnet.

 

Bleer: Børn, der bruger ble, skal selv have dem med i børnehaven.

 

Fotografering: Hvert år i november får børnehaven besøg af en fotograf. I den forbindelse er I meget velkomne til at deltage med søskende, så de også kan blive fotograferet.

 

Forsikring: Familierne skal selv have tegnet en familie og ulykkesforsikring. 

 

Erstatningspligt: Børn er i princippet ansvarlige og erstatningspligtige for den skade der forvoldes forsætligt eller uagtsomt. 

 

Udmeldelse: Dette skal ske via Nemplads og kan ske med en måneds varsel til den 1 i måneden. 

 

Rygning og alkohol: Vi har rygeforbud. Afholder børnehaven arrangementer/fester, hvor der er forældredeltagelse, foregår rygningen udenfor børnehavens matrikel. 

Vi indtager ikke alkohol i børnehaven.

 

Børnehavens har følgende politikker:

 

Skal man have cykelhjelm på, når man er i børnehaven?

Ifølge Sundhedsstyrelsens retningslinjer må børnene ikke bruge cykelhjelm på legepladsen. Hvis børnene færdes med cykelhjelm på legepladsen vil sikkerhedsafstandene på diverse legeredskaber være sådan, at børnene risikerer, at blive hængt i en hovedklemsfælde. I Kolding Kommune skal alle dagtilbud følge disse retningslinjer, det er således ikke en sag for de enkelte forældre eller forældrebestyrelsen, at beslutte om der skal bruges cykelhjelm på legepladsen. Hvis børnene medbringer egen cykel og cykelhjem til en cykeltur udenfor institutionen er det i orden at bruge cykelhjelm.

Hvis dit barn anvender cykelhjelm til og fra børnehaven, opfordrer vi til, at hjelmen har plads på barnets kasse i garderoben.   

 

Børnehavens solpolitik:

Om sommeren er vi ofte ude meget af dagen.

Vi har plantet træer på centrale steder, hvor børnene leger. Vi har store træer og legehuse placeret rundt på legepladsen, således at der skabes skygge steder for børnenes leg. Henover sandkassen har vi solsejl, og i vores bålhytte opsættes legeredskaber og legesager, der kan inspirere børnene til leg under tag. Vi sætter lege og socialt samvær i gang på steder med skygge. 

 

Vi smører børnene ind i solcreme, hvor tøjet ikke dækker. Børnene smøres ind lige efter frokost. Hvis forældre ønsker anvendt anden solcreme, skal I selv medbringe dette. 

 

Forældrenes ansvar:

At barnet er smurt ind i solcreme hjemmefra.

At barnet har skiftetøj med, der kan dække kroppen. 

At barnet har en solhat eller kasket med bred skygge, der kan dække nakke og ører.

 

Legetøjspolitik:

Man må ikke medbringe legetøj i børnehaven.

 

Børnehavens fødselsdagspolitik:

  • Når et barn har fødselsdag bliver der sat flag op uden for garderoben, og der hænger en fødselsdagshilsen på døren. Vi holder rundkreds på barnets stue og synger fødselsdagssang og råber hurra. Børnehaven har lavet en gave, som bliver pakket op. Fødselsdagsbarnet får mulighed for at fortælle, om de er blevet sunget for om morgenen, om de skal gæster og om de evt. allerede har fået gaver.

  • Det bliver til mange fødselsdagsfester på stuen i løbet af et år – og det kan blive til rigtig meget kage og saftevand i små barnemaver. Heldigvis er det ikke menuen, der giver en god fest, men det at være i centrum, at have flag på bordet, at høre de andre børn synge fødselsdagssang og råbe hurra. Vi elsker at holde fest, og det er dejligt at feste, uanset om der bliver serveret gulerødder og agurkestave, frisk frugt eller et lille stykke kage

  • Hvis barnet har lyst til at dele noget ud i børnehaven, foreslår vi derfor små portioner hvis det kan spises. Alternativt kan man også dele andre små ting ud, som ikke kan spises.

  • Forældrene er meget velkomne til at deltage i fødselsdagen i børnehaven. 

  • Som forælder til et uglebarn, har man mulighed for at komme med i børnehaven og lave små aktiviteter/lege med alle stuens børn, som en del af fejringen. Det skal aftales med de voksne på stuen.

  • Invitationer til private børnefødselsdage: 

Hvis man ønsker at holde en privat fødselsdag for nogle af børnene i børnehaven, kan man sende invitationen via AULA. Vi opfordrer til, at man inviterer alle på stuen eller alle piger/drenge på stuen.  

 

 

 

 

 

I ønskes velkommen af bestyrelse og personale

 

 

 

 

 

Dok:g /velkomstpjecen 2024.